ženy

Ženy během války: I když neměly peníze, chtěly si dopřát alespoň drobný luxus – například rtěnku

spot_img

I během války se chtěly ženy líbit. Červené rty byly dokonce znakem rebelie a symbolem odvahy, síly či samostatnosti.

Rtěnka již století patří mezi nejoblíbenější kosmetické produkty a je dostupná kdekoli. Ne však pro každou ženu.

Během různých války na světě už v minulosti na frontě nebojovali pouze muži, ale také ženy. Právě ony se během nelehkého a krutého období chtěly stále cítit jako ženy. Mnohé toužily dát si alespoň tu rtěnku či nabarvit si vlasy. Chtěli se o sebe alespoň trošku starat a úplně se v tvrdých časech neopustit. A tak je to až dodnes.

„Byla, je a bude to silná psychohygiena ve smyslu zachování si důstojnosti, ženskosti, pozdvižení nálady a morálky v těžkých časech. Byl to alespoň na chvíli malý únik z hrozné reality a závan normálního života,“ uviděla blogerka a beauty influencerka Martina Homolová Rolná, která stojí za projektem Smart Beauty.

Rtěnka jako drobný luxus
Přestože během jakékoliv války byl v obchodech nedostatek kosmetiky a různých oblíbených ženských produktů, vznikl tzv. . The Lipstick Efect. „Je to teorie, podle které v ekonomické krizi a ve válce nastane efekt, že si lidé kupují malé luxusní zboží. Přestanou investovat do velkých luxusních položek, ale přestože nemají peníze si chtějí dopřát byť jen drobný luxus – třeba rtěnku,“ vysvětlila odbornice na ženskou krásu.

Dokonale upravené Američanky
Zejména v USA se ve 40. letech minulého století velmi dbalo na to, aby ženy byly vždy upraveny, měly dokonalé vlasy či make-up. Jednak proto, aby se cítili dobře, ale také aby pozvedli morálku vojákům. Dokonce dostávali návody od vlády v reklamách či letácích, ve kterých jim přikazovali své muže vojáky doma čekat dokonale upravené.

Forma rebelie
Červenou barvu na rty používaly ženy již ve Starověkém Egyptě. Ve středověku se začaly červené rty považovat za něco vulgárního, hříšného, ​​nepřípustného a dokonce to na určité období i zakázaly. Ale stále se našly ženy, které vystoupily proti konvencím a červené narůžované rty se postupně staly jakými symbolem ženské síly.

V roce 1912 se bojovnice za ženská práva (sufražentky) rozhodly vyjít do ulic amerického New Yorku protestovat proti utlačování žen. Na znak odhodlání a boje za zrovnoprávnění žen si namalovaly rty sytě rudými rtěnkami. Udělali z něj znak ženské rebelie, což se s ním neslo i do dalších obrovských protestů či dokonce válek.

Válka a rtěnka
Američanky, velké rivalky a podnikatelky v kosmetickém průmyslu Helena Rubinstein a Elizabeth Arden dokonce vymysleli během druhé světové války i nové odstíny rudých rtěnek, kterým dali názvy jako Fighting red, Commando, Redgimental Red či Victory red. „Elizabeth Arden byla pozvána do American Marine Corps Women´s Reserve, aby ženám v armádě pozvedla morálku tím, že pro ně vytvoří makeup kit. Vytvořila tedy rtěnku, která ladila k červeným prvkům jejich uniforem, jmenovala se Montezuma Red,“ řekla blogerka.

Symbol odvahy a síly
O Adolfu Hitlerovi bylo během druhé světové války známo, že nesnášel nalíčené ženy a obzvlášť červené nalakované nehty či rty. „Pro ženy to najednou byla snadno dostupná forma protestu proti fašismu a silné gesto dát si makeup či rudou rtěnku. Makeup byl a je forma vyjadřování,“ doplnila.

No a co následovalo? Samozřejmě, že všechny ženy chtěly alespoň takto vyjádřit svůj názor. Červená rtěnka na rtech se během druhé světové války opět stala symbolem odvahy, síly či samostatnosti.

- Reklama -spot_img
spot_img

Redakce doporučuje

Články autora